(P., 1920); P. Rotta. ?cardinale Nicola da Cusa (Milan, 1928).
Лучшей остает? монограф?: M. de Gandillac. La philosophic dc Nicolas de Cues (P., 1941). См. такж? Ernst Cassirer. The Individual and the Cosmos in the Renaissance Philosophy (N.Y., 1963; немецкий оригинал опубликова??1927 ? ?кн.: Studien der Bibliothek Marburg, X, Leipzig-Berlin), гл. I, ?(pp. 7-72); Paul E. Sigmund. Nicholas of Cusa and Mediaeval Political Thought (Cambridge, Mass., 1963); E. Hoffmann. Das Universum des Nicolaus von Cues (Heidelberg 1930); idem. Die Vorgeschichte der cusanischen Coincidentia oppositorum (предислови??переводу трактата De beryllo, Leipzig, 1938); G. Saitta. Nicola da Cusa e l'umanesimo italiano (Bologna, 1957); Jaroslav Pelikan. Negative theology and positive religion: A study of Nicholas Cusanus "De pace fidei". ?Prudentia. Supplementary Number 1981: The Via Negativa, pp. 61?7.
Об учении Ян?Гуса: ? Spinka. John Hus at the Council of Constance (N.Y., 1966).
Об истори?конфликт?межд?sacerdotium ?regnum, ?такж?об этапах развит? политической теологии происхождения ?структур?королевско?власти: Ernst H. Kantorowitz. The King's Two Bodies: A Study of Mediaeval Political Theology (Princeton, 1957), p. 193 sq.
?302
Для общего представления ?проблеме см.: Olivier Clement. L'essor du christianisme oriental (P., 1964); idem. Byzance et le christianisme (P., 1964). См. такж? S. Runciman. The Eastern Schism (Oxford, 1955); P. Sherrard, The Greek East and the Latin West (N.Y., 1959) ?особенно: D. Obolensky. The Byzantine Commonwealth, Eastern Europe, 500-1453 (N.Y., 1971) ?A. Toynbee. Coastantine Porphyrogenitus and his World (L., 1973).
Ясно??глубокое изложени?дано ?кн.: Jaroslav Pelikan. The Spirit of Eastern Christendom, 600-1700 (Chicago, 1974), pp. 146?98 (pp. 308?10 ?критическая библиограф?). См. такж? Francis Dvornik. The Photian Schism: History and Legend (Cambridge, 1948); idem. Byzantium and the Roman Primacy (N.Y., 1966); idem Byzantine Mission among the Slavs: SS. Constantine-Cyril and Methodius (New Brunswig, 1970).
Связи межд?двумя церк?ми (?культурами) блес?ще проанализированы ?кн.: Deno John Geanakoplos. Byzantine East and Latin West (N.Y., 1966); idem. Interaction of the «Sibling?Byzantine and WeCultures in the Middle Ages and Italian Renaissance (New Haven-L., 1976; особ. pp. 3-94).
?303
Выдели?нескольк?недавних исследований по восточно-христианском?богословию: V. Lossky. Essai sur la theologie mystique de l'Eglise d'Orient (2e ed., P., 1960); idem. A l'image et a la ressemblance de Dieu (P., 1967); M. Lot-Borodine. La deification de l'homme (P., 1970); J. Meyendorff. Le Christ dans la theologie byzantine (P., 1969); L Ouspensky. Essai sur la theologie de l'icone dans TEgHse orthodoxe (P., I960).
?Симеон?см.: Simeon le nouveau theologien, chapitres theologiques, gnostiques et pratiques, ттерев. J. Darrouzes. ?Sources Chretiennes, vol. 51, P.. 1951). Ср. такж? Hermegild Maria Biedermann. Das Menschenbild bei Symeon dem Jiingerem dem Thcologen (Wurzburg, 1949).